sobota, 3 listopada 2012

Chleb cynamonowy z rodzynkami

Jak pisałam wczoraj ten przepis jest z mojej nowej książki Dana Leparda "The Handmade loaf". Przepis jest na jeden duży bochenek, ja zrobiłam go z połowy i wyszedł w sam raz. Moje chłopaki tak średnio lubią rodzynki, ale i tak połowa została zjedzona prawie natychmiast po wyjęciu z pieca. A dziś już go nie ma. Smakował mi najbardziej jeszcze ciepły z lekko słonym masłem. Uwielbiam kombinację słodko - słone Mmmm pychota!




Chleb cynamonowy z rodzynkami
wg przepisu Dan  Lepard

300g mąki pszennej chlebowej
75g mąki żytniej
25g mąki pszennej pełnoziarnistej
1 łyżeczka soli
1/2 łyżeczki cynamonu
150g zakwasu żytniego
175g wody w temp 20C
50g oliwy z oliwek
1łyżeczka świeżych drożdży, pokruszonych
25g miodu
200g rodzynek

W dużej misce wymieszaj wszystkie trzy mąki, sól i cynamon. W innej misce wymieszaj zakwas żytni, wodę, oliwę z oliwek, drożdże z miodem i rodzynki. Dodaj miskę z mokrymi składnikami do miski z suchymi i mieszaj do utworzenia się jednolitej masy. Przykryj miskę i odłóż na bok na 10 minut.
Łyżeczkę oliwy wetrzyj w miejsce, na którym będziesz ugniatać i formować ciasto.  Zagniataj ciasto przez 10 sekund na koniec, którego uformuj je w kształtną kulę. Odłóż do czystej i lekko wysmarowanej oliwą miski na następne 10 minut. 
Powtórz zagniatanie ciasta jeszcze raz na oliwionej powierzchni, uformuj ładną kulę i odłóż ciasto do miski na 1 godzinę w ciepłe miejsce (21 -25C).
Lekko posyp stolnicę mąką i delikatnie zagniataj ciasto w kulę, następnie zrób dziurę w środku ciasta. Układaj ciasto do zewnętrznej strony, aby stworzyć duży pierścień. Połóż ciasto na czystym ręczniku lekko posypanym mąką i połóż na dużym talerzu. Wyciągnij przez środek ciasta ręcznik, na tyle wysoko, żeby ciasto jak będzie rosło nie zamknęło się. Przykryj je innym ręcznikiem i odłóż na bok do wyrośnięcia na 2 godziny. Powinno podwoić swoja objętość.
Pieczemy chleb w piekarniku nagrzanym do 210C. Przenosimy chleb na tackę do pieczenia lekko posypana semoliną. W książce pan Lepard pisze o nacinaniu ciasta wokoło na głębokość 5 mm i spryskaniu ciasta mgiełką wody. Ja wrzuciłam kostki lodu na dno piekarnika. Pieczemy chleb 50 minut i po wyjęciu powinien czuć stosunkowo lekki.
Pozwól mu wystygnąć na kratce. Smacznego!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...