sobota, 29 grudnia 2012

Krem z selera, brie i małym dodatkiem żurawiny

Po długiej przerwie świątecznej powracam do pisania, ale najpierw tylko kilka zdań podsumowania moich świąt. Jak co roku są dość pracowite i osobliwe, ponieważ mój R. pochodzi z Anglii, więc święta są zawsze mieszane. Mamy barszcz i pierogi na wigilię, a 25tego mamy pieczonego indyka z wieloma dodatkami między innymi brukselką, pieczoną dynią i pietruszką, farsz tzw stuffing  i koniecznie małe kiełbaski koktajlowe owinięte boczkiem. Nazywają je 'pigs in blankets' (świnki pod kocykami) ulubione w mojej rodzinie. Do tego koniecznie jest sos żurawinowy, sos chlebowy, pieczone ziemniaki i yorkshire pudding (ciasto naleśnikowe pieczone w oleju w specjalnych foremkach). Desery są różne u mnie w tym roku były profiteroles czyli kuli nadziewane ubitą śmietaną i polaną sosem czekoladowym. Kulki zrobione z ciasta na eklery. Była również deska serów, za którą ja bardzo przepadam. Jak widać jedzenia u nas było pod dostatkiem. Dużo również zostało i to dla mnie największa przyjemność tworzyć coś smacznego z pozostałości po świętach. Dziś będzie pierwszy przepis. Kawałek selera został mi po sosie z ryby po grecku, a kawałek brie znalazł się wśród serów. Sos żurawinowy w tym roku zrobiłam sama i jeszcze słoiczek mi został. Jest świetnym dodatkiem nie tylko do mięsa, ale również do serów, kanapek i teraz do zup również. Przepis dodam niedługo

Krem z selera, brie i żurawiną
przepis wg Sophie Grigson z książki The Soup Book, na 2 porcje

1 mała cebula pokrojona w kostkę
130g selera (waga po obraniu ze skórki)
225ml bulionu warzywnego lub z kurczaka
1 bukiet garnie ( dwie gałązki tymianku, rozmarynu, dwa liście laurowe i gałązka pietruszki wszystko zawiązane razem sznureczkiem jak bukiecik)
masło do smażenia
225 ml mleka
60g sera brie lub camembertu
2 łyżki śmietany do zupy
2 łyżeczki sosu żurawinowego
2 łyżeczki soku żurawinowego lub pomarańczowego(  ja dodałam pomarańczowy)
2 łyżeczki oleju słonecznikowego
sól i pieprz do smaku













Pokrojoną cebulę podsmaż na maśle przez ok 2 minuty. Dodaj pokrojony seler w kostkę, bukiet garnie, zalej bulionem i gotuj przez ok 15 minut. Jak seler zmięknie wyrzuć garnie, dodaj mleko, ser i zmiksuj na gładki krem. Dodaj śmietanę i ponownie zagrzej zupę, ale nie gotuj. W małej miseczce wymieszaj sos żurawinowy, sok i olej. Po wlaniu zupy do misek, dodaj sos żurawinowo-pomarańczowy. Smacznego!

 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...